Το Έθιμο της
Τράτας
Το τριώδιο
Με το άνοιγμα του Τριωδίου, στην Περαχώρα τηρούσαν το Έθιμο της Τράτας , με αποκορύφωμα τον μεγάλο χορό την Καθαρά Δευτέρα, κάθε γειτονιά του χωριού έστηνε τον δικό της χορό στις πλατείες, στο προαύλιο του παλιού νηπιαγωγείου, στις ενορίες.
Οι άνδρες μασκαρεύονταν ή φορούσαν φουστανέλες ενώ οι γυναίκες έβαζαν τις τοπικές φορεσιές, πιάνονταν σταυρωτά και τραγουδούσαν αντιφωνικά, κάνοντας βήμα μέσα-έξω. Στο Έθιμο της Τράτας το σταυρωτό πιάσιμο δεν είναι διόλου τυχαίο στους τελετουργικούς χορούς, αφού ένα σταθερό δέσιμο των χορευτών συντελεί στην απόλυτη ομοιογένεια κινήσεων και δεν επιτρέπει αυτόνομες κινήσεις.
Αυτό είναι απαραίτητο για την επίτευξη της τελετουργίας, αφού η κοινότητα σύσσωμη, αρμονικά δεμένη με απόλυτη ομογένεια, ενισχύει την ενότητα της και το αίσθημα του συν-ανήκειν.
Το βήμα μέσα – έξω αποτελεί και αυτό ένα κατεξοχήν τελετουργικό βήμα που συναντάται σε διάφορες παραλλαγές ανά την Ελλάδα και αποτυπώνει ακριβώς αυτήν την διάβαση απ’ τον θάνατο στην Ζωή.
Οι χορευτές ξεκινούν με το δεξί για την «νέα ζωή» προς τα μπροστά και επιστρέφουν πίσω κάθε φορά, για να ξανά ξεκινήσουν το πέρασμα απ’ τον Χειμώνα στην Άνοιξη. Πολύ ιδιαιτέρες είναι και οι «πτώσεις» προς την μέση του κύκλου, που έκαναν όλοι οι χορευτές ως φιγούρα, χτυπώντας δυνατά τοα πόδια τους στη γη
ΠΗΓΕΣ – Θάνος Κώτσης (Κοινωνικός Λαογράφος – Μουσικός) , Δημήτρης Μπάκος (Χοροδιδάσκαλος – Μουσικός) | Η μουσικοχορευτική ταυτότητα του Δήμου Λουτρακίου Περαχώρας
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ – Αθανάσιου Πρωτοπαππά